vad händer på gymmet

I mitten av februari möblerade vi om och installerade några av de maskiner och redskap som vi kommer att utöka gymmet med i år. Vi vill optimera ytan och fylla på med mer träningsmöjligheter. Både med mer fria vikter, några nya maskiner och möjlighet att haka på den funktionella träningstrenden.

Det är många som tränar på gymmet nu och lika många olika åsikter finns om vad vi ska satsa på och vad vi behöver köpa in till gymmet.

Som ideell förening har vi inte råd med allt på en gång men vi hoppas att de flesta av F&S Haninges medlemmar kommer att bli nöjda framöver med den plan som våra gyminstruktörer och föreningsledning har.

 

Funktionell styrketräning – träna som du rör dig

Träna för en specifik aktivitet, för att klara jobbet, en specifik idrott eller träna bara kroppen för dess ursprungliga funktioner. Många tränar styrketräning för att bli starkare i sin vardag, få lite extra marginaler och undvika skador. Men i traditionell styrketräning jobbar man ofta med maskiner som låser upp rörelsebanan och gör att man bara tränar musklerna i en speciell rörelseriktning. Maskinerna är till stor hjälp för nybörjare för att bana in korrekt rörelsemönster och när man vill träna riktigt tung styrketräning på ett säkert sätt. För att få en funktionell styrka måste man dock även träna musklerna i en instabil miljö.

 

I Friskis&Svettis Haninges gym har vi börjat bygga en funktionell träningsyta för att ge dig nya möjligheter att träna fritt, en träning som fortsätter ut i ett maskinlöst lekrum för funktionell träning. Här går vi armgång, svingar kettlebells, balanserar på bollar, tränar med medicin boll, vikter, gummiband, poolstång, TRX-band, brädor och allt som fantasin tillåter.

Funktionell träning innebär:

– alla kroppens muskler i samspel

– rörelse i flera riktningar

– instabil miljö

Tema pass i gymmet

Under våren kommer vi erbjuda tillfällen med Tema pass. Du tränar tillsammans med en instruktör och 1-10 andra motionärer. Det kan liknas vid en workshop där man fokuserar på ett visst träningssätt. Det kan t.ex. vara fria vikter, kettlebells eller TRX.

Vi smyger även igång TMI i vår.

TMI betyder Träna med instruktör och är ett träningspass i gymmet eller jympahallen med en mindre grupp och en tränade instruktör, kommer finnas i olika intensiteter.

Håll utkik efter anslag, anmälan i receptionen, gym eller allträningskort gäller.

 

Balansboll – träna styrka, balans och stabilitet

Från att tidigare varit ett område reserverat för sjukgymnastik börjar stabilitetsträning integreras med traditionell träning. Intresset för träning av bålstabilitet ökar eftersom forskningsresultat visar att vardagliga ryggproblem oftast har sin grund i nedsatt bålstabilitet. Många övningar med balansbollen syftar till att stärka just bålstabiliteten.

Balansbollen kan tyckas vara en i raden av alla uppfinningar som ska få oss i form, men balansbollen är ingen nyhet, den har använts i drygt 30 år inom rehabilitering, friskvård och fitness. Balansbollen tvingar oss att träna på ett instabilt underlag. I maskiner blir rörelserna styrda och låsta i en bestämd rörelsebana, vilket gör att den stabiliserande funktionen hos musklerna aldrig aktiveras. Resultatet av att träna med balansboll är en funktionell och stabil styrka som inte kan fås ens med de mest avancerade styrketräningsmaskinerna. Balansbollen ger oss möjligheten att träna instabilt under säkra och kontrollerbara förhållanden. Har du ryggproblem så börja försiktigt eller rådfråga först en sjukgymnast.

När du blir mer van vid de olika övningarna kan du släppa uppmärksamheten mot övningens fysiska genomförande och istället rikta uppmärksamheten inåt för en medvetenhet om kroppens rörelser. Muskelminnet kommer att förbättras och du kommer utveckla en god känsla för kroppshållning och ledernas position. Du kommer känna kroppen som en hel sammansatt mekanism, där alla muskler påverkar varandra. Träningen handlar till stor del om att öva upp nervsystemets koordinativa och balanserande förmåga. Målet är att få ett effektivt automatiserat rörelsemönster som automatiskt hjälper till att stabilisera kroppens olika leder.

 

TRX-band

TRX träning är väldigt enkelt och effektivt eftersom man får in allt i ett, styrketräning för hela kroppen. Bra för bålstabiliteten och bra för att få varierad gymträning. Styrka, stabilitet, balans men även kondition, koordination och avslutningsvis stretch.

TRX Suspension trainer består av ett oelastiskt band som delar sig i två med handtag i ändarna. Det fästs högt t.ex. i ett träd, ett räcke eller liknade. Med hjälp av bandet, den egna kroppstyngden och gravitationen gör du olika övningar för att träna t.ex. styrka, balans, flexibilitet och stabilitet.

Banden kan ställas in i tre olika lägen beroende på övning. Teknik och hållning är A och O. Man kan lätt känna sig instabil när man tränar med banden, vilket är en del av poängen. Det finns väldigt många olika övningar för olika delar av kroppen, ben, armar, bröst, bål och säte. En fördel med TRX är att nivån lätt kan anpassas på olika sätt. Det innebär att någon som är mycket vältränad kan köra tillsammans med en nybörjare.

När du lärt dig några övningar sätter du ihop ett helt program, kör ca 10-15 repetitioner per övning i snabb takt, (eller i din takt)och byter till nästa övning. Totalt kanske 20 minuter. Kör du på i hög intensitet får sig konditionen en ordentlig omgång.

 

Kettlebells

Komplex funktionell träning. Med hjälp av några få basövningar kan du träna hela kroppen på ett dynamiskt och allsidigt sätt. Det finns många olika pulshöjande och spännande övningar, kettlebells är ett fantastiskt träningsredskap för att öva upp stryka, flexibilitet, balans och kondition. Du anpassar som i all träning på Friskis själv ansträngningsgraden. Alla från nybörjare till dig som verkligen vill ha riktigt rejält tuff träning kan använda kettlebells. Kombinera med annan träning ger som vanligt bäst effekt och variation, vilket är bra för motivationen också.

Våra kettlebells väger 4-20 kg

På spegeln vid den fria ytan finns en affisch med bilder och beskrivning av kettlebells övningar för dig som vill prova på egen hand.

 

 

 

 

 

 

  • Öppettider

  • From 21/8 2017

    MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar6.006.006.006.006.008.309.30
    Sista inpassering21.0021.0021.0021.0019.0016.0019.30
    Stänger21.3021.3021.3021.3019.3016.3020.00
  • Sista inpassering=kassan stänger

    Stängningstiden anger den tid du senast ska vara klar med träning, eventuell dusch och ha lämnat träningslokalen.

      facebook twitter