Nytt på Spinningen                                              

Spin + tid

Utbudets indelning, Bas, Medel och Intensiv  är taget från Jympan då spinning introducerades i slutet på 90-talet. Men Jympa är allroundträning, det är inte spinningen. Den är inriktad mot konditionsträning. Och kondition tränar vi vanligtvis efter två grundmodeller: distans- eller intervallträning. Genom att fokusera mer på upplevelsen av konditionsträning öppnar det upp för att se över intensitetsindelningen av spinningutbudet. Kan vi i stället tydligare beskriva konditionsträning utifrån olika modeller, ansträngning och upplevelse?

Båda sätten rymmer oändliga möjligheter till variation, men det är en indelning lätt att förstå. Distans betyder att vi cyklar längre med jämnare ansträngningsgrad, intervall att vi delar upp passet i olika kortare delar med hög eller mycket hög ansträngningsgrad.

Distanspassen passar både nybörjaren och den vältränade. För nybörjaren blir passet en bra grundträning. Här bygger man sin kondition och träningsvana för att kunna gå vidare och utvecklas med sin träning.

Den träningsvane kan välja att ligga länge på gränsen till mjölksyra eller använda distanspasset till att lägga in ett lite lugnare pass bland de tuffa och hårda.

Bakgrund

Under 2011 påbörjades en utveckling av Spinutbudet. Idén till det nya utbudet presenterades på Träningskonferensen i september 2011. Därefter påbörjades arbetet med att ta fram tre nya intervallpass och ett utvecklat spinningpass utifrån dagens bas, medel och intensiv. Syftet var att synliggöra och ge ny energi till spinning som träningsform, ge inspiration och fler verktyg att jobba med i ledarskapet och förstärka upplevelsen av konditionsträning i våra Spin-pass.

Alla föreningar som vill och har möjlighet kan använda det nya utbudet från våren 2013. Nya Spin + tid är stommen i utbudet och finns i alla föreningar som har spinning i sitt utbud. Förändringen från dagens utbud till det nya ska vara klar till våren 2015.

En annan nyhet i Spin är att passen kan varieras i längd. Långa pass blir då på en behagligare nivå för att komma åt en skön känsla i uthållighet och lägre belastningar. Perfekt variation för den som tränar tufft och ofta, om man vill ta det lite lugnare, få mycket mängdträning eller få tid till att gå in i sig själv under träningen.

 

  • Öppettider

  • From 9/1 2017

    MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar6.006.006.006.006.008.309.30
    Sista inpassering21.0021.0021.0021.0019.0016.0019.30
    Stänger21.3021.3021.3021.3019.3016.3020.00
  • Sista inpassering=kassan stänger

    Stängningstiden anger den tid du senast ska vara klar med träning, eventuell dusch och ha lämnat träningslokalen.

      facebook twitter