Gruppträning

Här kan du få lite mer information om passen A-Ö

BARNTILLÅTEN JYMPA

Vuxna och barn tränar tillsammans. Här tränar du tillsammans med ditt/dina barn i åldern 6-12 år.
Juniorkortet gäller på barntillåtna pass. Dessa pass är markerade med stjärna* i schemat.

BAS

Bas är en skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfri, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet. Lagom tuff och enkel träning. Vi har också BAS Puls med betoning kondition.

BOX

Tuff träning med mycket box- och kampsportskänsla. Passet präglas av enkelhet, fight, teamkänsla och attityd. Alltid med glimten i ögat. Passet måste bokas.

CIRKELFYS

Funktionell sportig träning i stationer. Cirkelfys är ett instruktivt, funktionellt pass där det mycket handlar om rörelsekvalitet med närvaro. Med Cirkelfyspasset vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står teknik, hållning och att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi i och belastar i övningarna. Du tränar hela kroppen i olika stationer med eller utan redskap. Passet måste bokas.

CIRKELGYM

Gruppträning i gymmet. Cirkelgym är ett gruppträningspass där du tränar individuellt vid olika stationer/maskiner, under ledning av en instruktör. Fokus ligger på uthållig styrketräning med konditionsträning som en bonus. Cirkeln består av 14-20 övningar för hela kroppen. Träningen passar både för erfarna och oerfarna då du har en ledare som hjälper dig att hitta under träningen. Passet måste bokas.

CORE & CORE soft

Funktionell träning med fokus på bålstabilitet. Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.

Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet.

Core har ingen uttalad konditionsträning, så komplettera gärna med t ex spinning, jympa, stavgång, jogging eller liknande.Passets nivå utgår från medelnivå, men många övningar kan du välja att göra både mer eller mindre krävande utifrån ledarens instruktioner.

Core soft är ett sportigt och teknikfyllt pass för dig som vill stärka din coremuskulatur, hållning och öka din kroppsmedvetenhet. Stabilitet och kontroll är grunden och den här uppbyggande träningen skapar förutsättningar för andra träningsformer och utmaningar.  Övningarna är ostressade och fokuserade där instruktioner och inlärning får ta tid.

DANS fusion & DANS fusion soft

Showa loss med steg och dansstilar. Här blandas olika stilar, t ex disco, funk, jazz, latino, rock, swing och du kan hänga på direkt. Inga avancerade koreografier, bara härma, släppa loss och ha kul med mycket känsla, attityd och karaktär. Det är lekfullt, fritt och inga krav på exakthet. Gillar du att showa så gillar du garanterat danspasset.

ENKEL

Jympa för dig med intellektuell funktionsnedsättning. Enkeljympan bygger på enkla rörelser och mycket glädje. Den vänder sig främst till personer med intellektuell funktionsnedsättning, en bred målgrupp med olika behov och förutsättningar. Var och en deltar utifrån egna förutsättningar. Jympans viktigaste uppgift är att inspirera till rörelseglädje och gemenskap.

Rörelserna är mycket enkla och tränar kroppens grundfunktioner. Flera av övningarna bidrar till kroppsmedvetenhet, hållning och balans. Musiken är medryckande och lätt att röra sig till. Jympan leds av ledare med speciellt engagemang för målgruppen och med förmåga att skapa trygghet och glädje. Många deltagare har assistenter som hjälper till på passet. Assistent, anhörig eller annan intresserad är välkommen att vara med kostnadsfritt.

FAMILJ

Rörelselek för yngre barn och vuxna tillsammans. Det är roligt, spännande, och omväxlande. Här samlas våra yngsta deltagare för att ha kul och röra sig till musik. Fokus är på grovmotorisk träning och lekfulla rörelser som kommer ur musiken. Vi skapar förutsättningar för barnens naturliga och spontana förhållningssätt till rörelse. Effekten av enskilda rörelser är mindre viktig. Åla, kryp, rulla, hoppa och spring! Barnet har medlemskap och träningskort, och tar med sig en vuxen till familjepasset helt utan kostnad. Prova gratis 1 gång.

FAMILJEFYS

Familjefys är fyspasset som bjuder in både barn och vuxna att träna tillsammans. Passet riktar sig till barn 6-12 år och är upplagt i cirkelform där det finns utrymme för lekfullhet men också möjlighet att anpassa träningen så att den blir utmanande även för de vuxna.

Passet är inspirerat av Cirkelfys och upplagt i en cirkel på 8 eller 9 övningar per varv. Det är lekfulla övningar och kan till exempel bestå av hopprep, gå skottkärra, plankduell eller ålning.

Vuxna deltagare behöver ett aktivt träningskort/engångsbiljett. Barn behöver juniorkort.

FLEX Soft

Funktionell och mjuk rörlighetsträning. Mjuka upp och träna din funktionella rörlighet med extra hänsyn till leder och muskler. Träningen är lugn och inkännande och passar även dig som känner dig stel och ovan. Eller kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i övningar för hela kroppen.

Flex soft passar också dig som med en mjuk och dynamisk rörlighetsträning vill stressa ner, hitta balans, välmående och återhämtning.

HIT

HIT står för högintensiv träning och är ett av F&S absolut hårdaste pass. HIT har en atletisk inriktning och vi tränar moment hämtade från klassisk fysträning och intervallpass. Vi utmanar styrka, kondition och rörlighet i intervaller med hög belastning med redskap som skivstänger, kettlebells och hopphäckar. På HIT når vi höjden av det möjliga, på gränsen till det omöjliga!
HIT utmanar din teknik, styrka, kondition, rörlighet och totala maxkapacitet.

INTERVALL FLEX

Tufft kombipass för kondition, styrka och rörlighet. Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet. Passet är ca 75 min.

Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnitten sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade.

IntervallFlex är ett träningspass du lämnar med ett nöjt leende, om du gillar att ta i och är rustad för intensiv träning.

MEDEL

The original and best. Medel passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.

POWER HOUR

Power Hour är ett sportigt gruppträningspass med varierad all around-träning och mycket energi. Vi jobbar rakt och teknikenkelt med en mjuk, greppvänlig medicinboll som både erbjuder motstånd och hjälper till att hitta rätt teknik i övningarna.

På Power Hour tränar vi både kondition, uthållig styrketräning samt explosivitet. Vi jobbar till drivande musik i eget tempo, så deltagaren avgör själv hur utmanande det blir. Passet måste bokas.

SOFT/SENIOR

Jympa soft/senior är ett anpassat jympapass. Musiken är varierad och lagom hög. Passet har en avstressad inramning där var och en tränar efter sin förmåga. Jympa soft/senior är skonsam och smart träning som det kan svänga ordentligt om. Vi har också SOFT/SENIOR Station 75 min,  jympa med betoning på styrketräning i stationer.

SKIVSTÅNG

Effektiv och utmanande styrketräning. Gillar du sportig, rak och ösig styrketräning, då är Skivstångspasset något för dig. Träningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar du själv, från att enbart använda skivstångens egen vikt på ett par kilo, till att lägga på ett avsevärt antal kilo. Övningarna ger dig styrkeuthållighet för ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar. Passet måste bokas.

SKIVSTÅNG intervall

Effektiv styrketräning och tuff kondition. Ett Skivstångspass som plussats på med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter. Passet måste bokas.

STEP

Konditionsträning med bräda. Här bygger vi upp block av stegkombinationer med ösiga och kul stegkombinationer på bräda. Passet byggs upp med olika koordinationsblock som sedan sätts ihop. Svettigt och roligt. Passet måste bokas.

YOGA

Vår egen yogaform. Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé.

Yoga  – fysisk, lugn och meditativ

Med klassiska och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans får du här en fysisk, lugn och meditativ yoga. En upplevelse där närvaro, ökad medvetenhet och stillhet infinner sig. Ett tillåtande pass, där prestationskraven uteblir.

Du behöver inte ha tränat yoga innan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Öppettider

  • 26/6-9/7 2017

    MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar6.006.006.006.006.009.0017.00
    Sista inpassering20.3020.3020.3020.3012.3012.3020.30
    Stänger21.0021.0021.0021.0013.0013.0021.00
  • 10/7-6/8 2017

    MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar6.006.006.006.006.00stängt17.00
    Sista inpassering20.3020.3020.3020.3012.3020.30
    Stänger21.0021.0021.0021.0013.0021.00
  • 7/8-13/8 2017

    MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar6.006.006.006.006.009.0017.00
    Sista inpassering20.3020.3020.3020.3012.3012.3020.30
    Stänger21.0021.0021.0021.0013.0013.0021.00
  • 14/8-20/8 2017

    MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar6.006.006.006.006.009.00stängt
    Sista inpassering20.3020.3020.3020.3018.3012.30
    Stänger21.0021.0021.0021.0019.0013.00
  • Sista inpassering=kassan stänger

    Stängningstiden anger den tid du senast ska vara klar med träning, eventuell dusch och ha lämnat träningslokalen.

      facebook twitter